skip to Main Content

Připravujeme se na použití obsahového kalendáře

V dnešním článku bych rád navázal na poslední příspěvek pojednávající o obsahové strategii. Výsledkem jejího převedení do použitelné a praktické podoby je obsahový kalendář. Čím více se obsahový marketing dostává do pozornosti marketérů, tím více roste na významu i obsahový kalendář, který je jeho nejpodstatnější složkou.

Co to obsahový kalendář je?

Obsahový kalendář je nejdůležitější částí strategie obsahového marketingu. Díky němu můžeme obsahovou strategii vytvářet mnoho měsíců dopředu a dávat jí jasnou podobu, aniž byste přestali reflektovat její hlubší cíle. Hlavní funkcí obsahového kalendáře je rychle a jasně odpovědět na základní otázky týkající se plánování obsahu.

  • Kdo má na starosti tento článek nebo „kus“ obsahu?
  • Co budeme publikovat?
  • Kdy bude obsah zveřejněn?
  • Kde bude obsah zveřejněn?
  • Proč publikujeme tento obsah?
  • Jak budeme obsah po jeho zveřejnění propagovat?

Zjednodušeně je to velice chytrý „to-do“ list, který reflektuje všechny návrhy zaznamenané do obsahové strategie. V čem dalším vám obsahový kalendář pomůže?

  • Naučí vás dodržovat cíle
  • Pomůže vám dodržovat termíny
  • Můžete díky němu pracovat na věcech, které veřejně vyjdou třeba až za tři měsíce. Není to skvělé?

Mějte na paměti – abyste vytvořili kvalitní obsahový kalendář, je nutné mít pečlivě připravenou obsahovou strategii.

Papír, WordPress nebo tabulky?

Pro vytvoření obsahového kalendáře můžete použít různé nástroje. Pro milovníky oldschoolu je asi nejspolehlivějším řešením papír a tužka. Já jsem ale zastáncem technologií spíše moderních, které nejen že vám usnadní tvorbu, ale především pomůžou s týmovým managementem úkolů. Kromě papíru tedy existují vhodné formy elektronické. Z nichž ta nejtradičnější je rozhodně tabulka.

Tabulky

Tabulky jsou asi nejrozšířenější formou, v jaké podobě se obsahový kalendář vyskytuje. Jejich použití má nesporné výhody. Díky jejich pomoci můžete obsahový kalendář snadno kategorizovat a perfektně ho graficky rozlišit. Při použití tabulek nejste limitování místem nebo počtem buněk. Navíc je tabulka snadno sdílitelená, takže můžete svoji práce lehce řešit s vašimi kolegy. Množství kategorií, na které budete brát zřetel, je závislé na faktorech sledovaných v průběhu tvorby obsahového auditu a obsahové strategie. Pojďme se nyní podívat na to, co by vám v obsahovém kalendáři určitě nemělo chybět, protože pokud byste do něj začlenili pouze nadpis a datum publikace, neměl by moc velký účel. Co tedy určitě musíte do obsahového kalendáře začlenit?

Klasická tabulka je nejlepší volbou pro tvorbu obsahového kalendáře

Dobře lze pro práci s tabulkami použít zmíněný Excel, Google Spreadsheet nebo jiné podobné „tabulkové“ řešení – například Zoho nebo Quickbase. Pro organizaci celého týmu (ne pouze obsahového kalendáře) vám může posloužit stejně dobře jako nám systém Basecamp.

Pro velké společnosti je ideální nějaké kompletní řešení spojující výhody všech zmíněných dohromady. Jedním takovým je například Kapost. Jeho problémem je však cena. Vyplatí se tedy pouze velkým firmám.

Pluginy pro WordPress

Kromě klasické, excelovské nebo jiné tabulky můžete integrovat obsahový kalendář přímo do CMS, který používáte. Asi nejrozšířenější je v současné době WordPress. Pojďme se tedy podívat, jaké pluginy můžete do WordPressu pro tvorbu obsahového kalendáře použít.

Každý ze zmíněných pluginů má svá pro i proti. Já nejčastěji používám Stresslimit a jsem s ním naprosto spokojen. Nezapomeňte ale, že množství použitých pluginů zpomaluje celkovou rychlost načítání webů postavených na CMS WordPress. Proto pokud používáte velké množství různých pluginů, raději využijte pro obsahový kalendář tabulkové řešení. Ušetříte tak čas načítání vašeho webu. Čím rychlejší váš web bude, tím větší máte šanci se prosadit ve výsledcích vyhledávání. Rychlost webu je totiž jedním z faktorů, který Google zohledňuje při řazení vašich stránek ve výsledcích vyhledávání.

Sdílení obsahového kalendáře

Nespornou výhodou obsahového kalendáře, kterou by bylo škoda nevyužít, je možnost jeho sdílení s ostatními členy týmu. Můžete společně vytvářet nápady na nový obsah, rozdělit si práci na konkrétních článcích a vzájemně tak flexibilně komunikovat o konkrétních a aktuálních tématech. Jak ho sdílet?

Ve Včelišti pro to používáme sdílenou Dropbox složku, kde máme kalendáře umístěné a všichni členové týmu i autoři k nim mají přístup. Sdílení a společná spolupráce při navrhování a dodržování obsahové strategie promítnuté do obsahového kalendáře je velice důležitým prvkem obsahového kalendáře.

Závěr

Používáte při plánování obsahu nějakou strategii? Obejdete se bez obsahového kalendáře? Snažíte se naplánovat publikaci obsahu v dlouhodobém horizontu nebo to děláte opačně? Podělte se s námi o vaše zkušenosti. Díky.

Sdílejte:

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

0 komentářů k zobrazení

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top