Tag Meta Desription Jak Nastavit

Co by měl obsahovat tag meta description

Se správnými titulky, jejichž problematiku jsem rozebral v minulém článku, souvisí i další důležitý aspekt tvorby kvalitního webu, a tím jsou správně zvolené meta description (popisky) jednotlivých stránek. V tomto článku se tedy podíváme na meta description podrobněji. Zjistíte, co to meta description je,  jak by mělo vypadat, kde ho nastavíte a jaký má v dnešní době význam pro SEO nebo spíše pro internetový marketing obecně.

Co to je meta description a k čemu slouží?

Meta description je HTML tag, který by měl být dlouhý do cca 155 znaků včetně mezer. Účelem meta description by mělo být shrnutí obsahu dané stránky a dále by mělo návštěvníka motivovat k přečtení dané stránky. Dalo by se říct, že meta description je v řeči žurnalisty takový podtitulek nebo kratší perex. Oba přední české vyhledávače ho dnes zobrazují ve výsledcích vyhledávání a tím jeho význam pro nás exponenciálně roste.

Proč byste se měli tagem meta description zabývat?

V minulém článku o správných titulcích jsem zdůrazňoval, že kvalitní titulek rozhodně neznamená výčet klíčových slov. Pro meta description toto pravidlo platí zrovna tak. Až se za chvíli budeme nad ním zamýšlet podrobněji, pochopíte, že kvalita meta description nespočívá v klíčových slovech. Dobrý meta description by měl čtenáře především motivovat k akci. Vzrůstajícím vlivem sociálních sítí tak roste i hodnota meta description, protože v případě sdílení odkazů na sociálních sítích se u odkazu v náhledu zobrazí meta description. I přesto, že pro klasické SEO má hodnotu malou, tak v ostatních případech internetové propagace je jeho vliv nezanedbatelný.

Jak se zobrazuje meta description v Google, Seznam a Bingu?

Na následujících obrázcích můžete vidět, jak jednotlivé vyhledávače zobrazují rozdílné výsledky na zadání stejné klíčové fráze: „chorvatské ostrovy“.

Na Google.cz:

Meta description v Google.cz

Na Seznam.cz:

Meta description v Seznam.cz

a na závěr pro zajímavost na Bing.com:

Meta description pro Bing.com

Z uvedených obrázků je vidět, že každý vyhledávač zobrazuje pro konkrétní zadanou klíčovou frázi jiný popisek. Jestliže si nejste jisti, zda vaše stránka nebo článek má vyplněný meta description, tak se raději podívejte do zdrojového kódu, kde stav zjistíte. Když se podíváte do zdrojového kódu stránky chorvatske.cz, zjistíte zadaný meta description (viz obrázek níže). Jediný Google.cz ho však bere na vědomí a zobrazuje ve výsledcích vyhledávání.

Část HTML zdrojového kódu a vyznačení meta description

 Jaký má meta description vliv na SEO?

Vliv na klasické SEO je u meta description malý. Víme, že vyhledávače Google a Seznam indexují obsah Title i H1, z čehož můžeme odvodit vliv klíčových slov na SEO. Ani jeden však zřejmě neindexuje obsah meta description. Výhoda u Google je, že obsah tagu alespoň zobrazí, takže můžeme ovlivnit to, co se u konkrétní stránky webu zobrazí ve výsledcích vyhledávání.

Do meta description se i přesto snažím klíčové slovo začlenit. Na návštěvníka pak výsledek působí relevantněji ve vztahu k jeho vyhledávanému dotazu a můžeme tak opět o trochu zvýšit své šance v tvrdé konkurenci. Navíc je výsledek vyhledávání i poutavější, protože se klíčová slova zobrazí tučně.

Co by měl obsahovat správný meta description?

Jak Google, tak český Seznam dnes umí s meta description pracovat. Pojďme si tedy podrobněji vysvětlit,  jak by vše mělo správně vypadat. Pokud se popiskem zabývat nebudeme a nezveřejníme ho, tak vyhledávač popisek vytvoří za nás a použije k tomu nějakou část textu na stránce. V mnoha případech to není nejhorší řešení, ale zbavujete se příležitosti ovlivnit vzhled a obsah sdělení, kterým máte šanci oslovit budoucí návštěvníky a nalákat je na svůj web.

Pojďme si ujasnit, co byste měli v meta description udělat:

  • Krátkou a výstižnou formou shrnout obsah příspěvku či stránky.
  • Dát čtenáři nějaký důvod k přečtení. 
  • A nepřesáhnout 155 znaků včetně mezer

Než se začnu věnovat podrobným radám, jak by mělo meta description správně vypadat, rád bych ještě zdůraznil sílu meta description na sociálních sítích.

Meta description na sociálních sítích

Síla kvalitního meta description se dobře pozná na sociálních sítích, když někdo sdílí s ostatními váš příspěvek. Meta description se například na sociální síti Facebook vyplní automaticky ze zdrojového kódu spolu s titulkem stránky a náhledovým obrázkem pokaždé, když sdílíme nějaký odkaz. Díky vhodnému popisku máte možnost vaše fanoušky nebo přátele lépe přesvědčit, aby na váš odkaz klikli.

Jak upravit/přidat meta description na váš web?

Dnes již téměř jakýkoliv redakční systém dovoluje meta description nastavit z administrace webu. Pokud váš web neběží v nějakém redakčním systému, budete muset do hlavičky zdrojového kódu přidat řádku <meta name=“description“ content=“Obsah meta description“ />

Já používám většinou redakční systém WordPress, tam je nastavení velmi jednoduché. Pro vyplnění popisku v tomto redakčním systému můžete například využít plugin All in One SEO či nějaký jiný podobný.

All in One SEO Pack WordPress plugin

8 tipů pro psaní přesvědčivějších a lepších meta description

8 tipů

V poslední části článku bych rád dal prostor radám a tipům při psaní lepších, přesvědčivějších meta description. Pokud máte kvalitně napsaný titulek, máte polovinu úspěchu v kapse. Druhou část úspěchu může zajistit kvalitní meta description. Většinu tipů, které lze použít k psaní titulků, lze využít samozřejmě i zde.

1) Buďte relevantní a objektivní

V popisku pište jen to, co se čtenář na vašem webu opravdu dozví. Vystihněte podstatu stránky, její hlavní sdělení. Pro návštěvníky není nic horšího, než když přijdou na stránku s nerelevantním obsahem.

2) Vyzdvihněte důvod k přečtení

Vypíchněte to nejdůležitější, co čtenáři po přečtení vyplyne. Co nového se dozví či naučí? Jak mu to ovlivní život?

3) Podpořte svoji důvěryhodnost

Fráze jako „…od roku 1990 s Vámi“  nebo „…pomohli jsme již 7888 klientům“  vzbuzují v očích návštěvníků více důvěry. A vy tak zvyšujete šanci na přečtení vašeho článku.

4) Úspěch tkví v konkrétních sděleních

Buďte specifičtí. Úspěch kvalitních meta description spočívá v jejich obsahu. Konkrétní obsah působí na návštěvníky lépe.

5) Používejte klíčová slova

Když někdo hledá klíčové slovo ve vyhledávači, ve výsledcích vyhledávání bude dané spojení zobrazeno tučným písmem. Pokud použijete klíčové slovo i v meta description, části popisku budou také tučné, což přiláká pozornost.

6) Kratší = lepší

Neunavujte návštěvníky dlouhými texty. Většina lidí se snaží zbytečně využít všech 160 znaků. Pravdou však je opak. Kratší text může přitáhnout více pozornosti. Ale zase to nepřehánějte. Vyhledávač nemá rád příliš krátké popisky, a pokud byste je na svém webu měli, pravděpodobně by je nepoužil.

7) Buďte unikátní

Pro každou stránku webu byste měli vymyslet unikátní meta description. Pokud je budete mít na všech podstránkách stejné, hrozí vám, že vyhledávač na vaše popisky zanevře. Moc dobře ví, že popisek má mluvit o konkrétním obsahu dané stránky. Každá podstránka je o něčem jiném, proto když jsou popisky stejné, říkáte vyhledávači, že nejsou relevantní. To snižuje šanci, že meta description vyhledávač použije.

8) Přepisujte a testujte meta description

Google změny meta description nikterak nepenalizuje. Můžete jej tedy přepisovat či testovat a při změnách vaší nabídky nebo služeb jej můžete s klidným svědomím upravit.

Závěr

Nepřemýšlejte o meta description z hlediska starého SEO, ale především jako o nástroji pro zviditelnění vašich stránek ve výsledcích vyhledávání. Popisek hraje důležitou roli při získávání návštěvníků z vyhledávačů, a proto do jejich správného nastavení investujte dostatek času.

Tomáš Procházka

Konzultant Včeliště.cz se zaměřením na obsahové strategie, copywriting a SEO. Více o něm naleznete na Impleo.cz nebo sledujte jeho Twitter a Google+

Tento příspěvek má 3 komentáře/ů

  1. Marek L.

    Nová verzia pluginu all in one SEO už má v sebe zabudované vytvaráranie náhľadu zobrazenia titulku + popisu. Návštevníka je nutné zaujať ešte skôr ako vstúpi na stránku.

  2. Chlapec z dediny

    Nedávno som inštaloval tento plugin, ale venoval som sa len keywords. Dnes poobede idem postupne ku všetkým textom doplniť a popisky. Presvedčili ste ma, že sú dôležité, keďže mám drvivú väčšinu návštev z Google, potom by som ju mohol mať celkovo vyššiu.

    1. Josef Řezníček

      Na meta keywords se vyhledávač vůbec nedívá. takže spíš ten popisek, u toho by měl člověk začít. Díky za komentář.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *