skip to Main Content
Meta description tag

Meta description tag: Kompletní SEO průvodce jeho nastavením

Se správnými titulky, jejichž problematiku jsme rozebrali v minulém článku, souvisí i další důležitý aspekt tvorby kvalitního webu a tím je správně zvolený meta description (popisek) jednotlivých stránek. V tomto článku se podíváme na meta description podrobněji. Zjistíte, co to meta description je, jak by měl vypadat, kde ho nastavíte a jaký má v dnešní době význam pro SEO nebo spíše pro internetový marketing obecně.

Co je meta description a k čemu slouží?

Meta description je HTML tag, který by měl být dlouhý zhruba 140 znaků včetně mezer. Rozhodně by neměl překročit délku 160 znaků (i když v poslední době vyhledávač v některých případech testuje i jiné délky popisků ve výsledcích vyhledávání). Účelem meta description by mělo být shrnutí obsahu dané stránky a dále by měl návštěvníka motivovat k přečtení dané stránky. Dalo by se říct, že meta description je v řeči žurnalisty takový podtitulek nebo kratší perex. Oba přední české vyhledávače ho dnes zobrazují ve výsledcích vyhledávání a tím jeho význam pro nás exponenciálně roste.

Jak vypadá meta popisek ve zdrojovém kódu?

<head>
<meta name="description" content="Zde ve zdrojovém kódu naleznete meta description, neboli česky meta popisek. Zmiňte nejdůležitější informace z webu, klíčová slova a proč přejít na vaše stránky.">
</head>

Zdrojový kód stránky zobrazíte v prohlížeči Chrome pomocí nabídky Nástroje → Nástroje → Zobrazit zdrojový kód. V prohlížeči Safari zkratkou alt (option) + cmd (control) + U a nebo v menu pod Developer. Ve Firefoxu obvykle funguje zkratka cmd (ctrl) + U.

Část HTML zdrojového kódu a vyznačení meta description

Proč byste se měli tagem meta description zabývat?

V článku o správných titulcích jsme zdůrazňovali, že kvalitní titulek rozhodně neznamená výčet klíčových slov. Pro meta description toto pravidlo platí zrovna tak. Až se nad ním za chvíli budeme zamýšlet podrobněji, pochopíte, že kvalita meta description nespočívá v klíčových slovech, i když i na ta je dobré myslet. Dobrý meta description by měl čtenáře především motivovat k akci. Vzrůstajícím vlivem sociálních sítí tak roste i hodnota meta description, protože v případě sdílení odkazů na sociálních sítích se u odkazu v náhledu zobrazí meta description. I přesto, že pro klasické SEO má hodnotu malou, v ostatních případech internetové propagace je jeho vliv nezanedbatelný.

Jak se zobrazuje meta description na Googlu, Seznamu a Bingu?

Na následujících obrázcích můžete vidět, jak jednotlivé vyhledávače zobrazují rozdílné výsledky po zadání stejné klíčové fráze: „chorvatské ostrovy“.

Na Google.cz:

Meta description v Google.cz

Na Seznam.cz:

Meta description v Seznam.cz

a na závěr pro zajímavost na Bing.com:

Meta description pro Bing.com

Z uvedených obrázků je vidět, že každý vyhledávač zobrazuje pro konkrétní zadanou klíčovou frázi jiný popisek. Jestliže si nejste jisti, zda vaše stránka nebo článek má vyplněný meta description, raději se podívejte do zdrojového kódu, kde stav zjistíte. Když se podíváte do zdrojového kódu stránky chorvatske.cz, zjistíte zadaný meta description (viz obrázek níže). Jediný Google.cz ho však v tomto konkrétním případě bere na vědomí a zobrazuje ve výsledcích vyhledávání. V jiných případech může naopak meta description použít pouze Seznam.cz nebo všechny vyhledávače.

 Jaký má meta description vliv na SEO?

Obsah meta description není faktorem, podle kterého by vyhledávač řadil výsledky vyhledávání. Může ale hrát rozhodující roli v proklikovosti výsledků vyhledávání. Pokud připravíte poutavý popisek, který vyhledávač převezme do výsledků vyhledávání, lidé na vás budou klikat více než na konkurenci a můžete i s nepříliš dobrou pozicí získat více návštěvníků z vyhledávačů.

Do meta description se i přesto, že dle něj vyhledávač neřadí výsledky, snažíme klíčové slovo začlenit. Na návštěvníka pak výsledek působí relevantněji ve vztahu k jeho vyhledávanému dotazu a můžeme tak opět o trochu zvýšit své šance nad tvrdou konkurencí. Navíc je výsledek vyhledávání poutavější, protože se klíčová slova zobrazí tučně.

meta-description-tucne

Co by měl obsahovat správný meta description?

Jak Google, tak český Seznam dnes umí s meta description pracovat. Pojďme si tedy podrobněji vysvětlit, jak by vše mělo správně vypadat. Pokud se popiskem zabývat nebudeme a nezveřejníme ho, vyhledávač popisek vytvoří za nás a použije k tomu nějakou část textu na stránce. V mnoha případech to není nejhorší řešení, ale zbavujete se příležitosti ovlivnit vzhled a obsah sdělení, kterým máte šanci oslovit budoucí návštěvníky a nalákat je na svůj web.

Pojďme si ujasnit, co byste měli v meta description udělat:

  • Krátkou a výstižnou formou shrnout obsah příspěvku či stránky.
  • Dát čtenáři důvod k přečtení. 
  • Vejít se ideálně do 140 znaků, maximálně do 160 znaků.

Než se začneme věnovat podrobným radám, jak by měl meta description správně vypadat, rádi bychom ještě zdůraznili sílu meta description na sociálních sítích.

Jak upravit/přidat meta description na váš web?

Dnes již téměř jakýkoliv redakční systém dovoluje meta description nastavit z administrace webu. Pokud váš web neběží v redakčním systému, budete muset do hlavičky zdrojového kódu přidat řádku <meta name=“description“ content=“Obsah meta description“ />

My většinou používáme redakční systém WordPress, tam je nastavení velmi jednoduché. Pro vyplnění popisku v tomto redakčním systému můžete například využít plugin All in One SEO či nějaký jiný, podobný.

All in One SEO Pack WordPress plugin

Jak vytvořit meta description pro mnoho podstránek?

Někdy je složité ručně vymýšlet poutavý meta description pro všechny podstránky. O to horší je, když má váš web desítky tisíc podstránek. V takovém případě je ruční vymýšlení meta description téměř nemožné. Stále ale platí, že by každá podstránka měla mít originální meta description. Jak na to? Text můžete vytvořit tak, že vezmete popisek z perexu nebo začátku textu. Pak vám bude stačit se ručně věnovat pouze těm podstránkám, na které cílíte důležitými klíčovými slovy a meta description u nich tak musíte pořádně promyslet. U méně důležitých podstránek si vystačíte s automatickým vytvořením meta description.

8 tipů pro psaní přesvědčivějších a lepších meta descriptions

8 tipů

V poslední části článku bychom rádi dali prostor radám a tipům při psaní lepších, přesvědčivějších meta descriptions. Pokud máte kvalitně napsaný titulek, máte polovinu úspěchu v kapse. Druhou část úspěchu může zajistit kvalitní meta description. Většinu tipů, které lze použít k psaní titulků, lze využít samozřejmě i zde.

1) Buďte relevantní a objektivní

V popisku pište jen to, co se čtenář na vašem webu opravdu dozví. Vystihněte podstatu stránky, její hlavní sdělení. Pro návštěvníky není nic horšího, než když přijdou na stránku s nerelevantním obsahem.

2) Vyzdvihněte důvod k přečtení

Vypíchněte to nejdůležitější, co čtenáři po přečtení vyplyne. Co nového se dozví či naučí? Jak to ovlivní jeho život?

3) Podpořte svoji důvěryhodnost

Fráze jako „od roku 1990 s Vámi“ nebo „pomohli jsme již 7888 klientům“ vzbuzují v očích návštěvníků více důvěry. A vy tak zvyšujete šanci na přečtení vašeho článku.

4) Úspěch tkví v konkrétních sděleních

Buďte specifičtí. Úspěch kvalitních meta descriptions spočívá v jejich obsahu. Konkrétní obsah působí na návštěvníky lépe.

5) Používejte klíčová slova

Když někdo hledá klíčové slovo ve vyhledávači, ve výsledcích vyhledávání bude dané spojení zobrazeno tučným písmem. Pokud použijete klíčové slovo i v meta description, části popisku budou také tučné, což přiláká pozornost.

6) Kratší = lepší

Neunavujte návštěvníky dlouhými texty. Většina lidí se snaží zbytečně využít všech 160 znaků. Pravdou však je opak. Kratší text může přitáhnout více pozornosti. Ale zase to nepřehánějte. Vyhledávač nemá rád příliš krátké popisky, a pokud byste je na svém webu měli, pravděpodobně by je nepoužil.

7) Buďte unikátní

Pro každou stránku webu byste měli vymyslet unikátní meta descriptions. Pokud je budete mít na všech podstránkách stejné, hrozí vám, že vyhledávač na vaše popisky zanevře. Moc dobře ví, že popisek má mluvit o konkrétním obsahu dané stránky. Každá podstránka je o něčem jiném, proto když jsou popisky stejné, říkáte vyhledávači, že nejsou relevantní. To snižuje šanci, že meta description vyhledávač použije.

8) Přepisujte a testujte meta description

Google změny meta description nikterak nepenalizuje. Můžete jej tedy přepisovat či testovat a při změnách vaší nabídky nebo služeb jej můžete s klidným svědomím upravit.

Řešení problému s duplicitním meta popiskem

Není záhodné, když má více podstránek stejný meta description. Vyhledávač nemá zájem ve výsledcích vyhledávání zobrazit více stránek se stejným meta popiskem, jelikož by hledajícímu nedal tolik možností, mezi kterými se může rozhodnout. Vytvořit unikátní meta description pro každou podstránku vašeho webu může být ale nadlidský úkon, když vlastníte například web o tisících (či více) podstránkách.

Řešením je proto identifikovat ty podstránky, které jsou z hlediska SEO nejdůležitější a které se budou často zobrazovat ve výsledcích vyhledávání na klíčová slova. Pro tyto podstránky vytvořte unikátní meta popisky na míru a dejte si na nich záležet. Dobrý meta description vám může přinést i dvojnásobnou návštěvnost bez toho, abyste změnili pozici ve výsledcích vyhledávání.

Pro ostatní, méně důležité podstránky, nechte meta description generovat automaticky. U článku se použije jeho první odstavec, u produktu začátek popisu apod. Meta popisek je třeba automaticky ukončit po maximálně 160 znacích, ideálně už po 140.

Touto technikou zajistíte unikátní a relevantní meta popisky na všech svých podstránkách.

Meta description na sociálních sítích

Síla kvalitního meta description se dobře pozná na sociálních sítích, když někdo sdílí s ostatními váš příspěvek. Meta description se například na sociální síti Facebook vyplní automaticky ze zdrojového kódu spolu s titulkem stránky a náhledovým obrázkem pokaždé, když sdílíme nějaký odkaz (pokud stránka nepoužívá speciální meta tagy pro sociální sítě). Díky vhodnému popisku máte možnost své fanoušky nebo přátele lépe přesvědčit, aby na váš odkaz klikli.

Závěr

Nepřemýšlejte o meta description z hlediska zvýšení viditelnosti ve vyhledávačích, ale především jako o nástroji pro zvýšení proklikovosti z výsledků vyhledávání a získání více návštěvníků. Popisky hrají důležitou roli při získávání návštěvníků z vyhledávačů, a proto do jejich správného nastavení investujte dostatek času.

Tento článek byl naposledy aktualizován 5. 4. 2022 Josefem Řezníčkem. Původní článek napsal Tomáš Procházka 22. 4. 2013.

Periodická tabulka SEO faktorů

Stáhněte si přehlednou infografiku SEO faktorů a nastavte si na své stránce vše k naprosté dokonalosti!

Sdílejte:

Zakladatel projektu Včeliště. Pracuje na mnoha českých i zahraničních projektech, pro které zajišťuje optimalizaci pro vyhledávače.

14 komentářů k zobrazení

  1. Nová verzia pluginu all in one SEO už má v sebe zabudované vytvaráranie náhľadu zobrazenia titulku + popisu. Návštevníka je nutné zaujať ešte skôr ako vstúpi na stránku.

  2. Nová verzia pluginu all in one SEO už má v sebe zabudované vytvaráranie náhľadu zobrazenia titulku + popisu. Návštevníka je nutné zaujať ešte skôr ako vstúpi na stránku.

  3. Nedávno som inštaloval tento plugin, ale venoval som sa len keywords. Dnes poobede idem postupne ku všetkým textom doplniť a popisky. Presvedčili ste ma, že sú dôležité, keďže mám drvivú väčšinu návštev z Google, potom by som ju mohol mať celkovo vyššiu.

  4. Nedávno som inštaloval tento plugin, ale venoval som sa len keywords. Dnes poobede idem postupne ku všetkým textom doplniť a popisky. Presvedčili ste ma, že sú dôležité, keďže mám drvivú väčšinu návštev z Google, potom by som ju mohol mať celkovo vyššiu.

  5. Ahoj, jak řešit náhledové obrázky pro vyhledávače? (google, seznam a pod.)
    Pro sociální sítě existují meta značky:

    Ale jak ovlivnit náhledový obrázek ve vyhledávači?

  6. Dobrý den,
    Mám dotaz, jak mám popsat metadata u produktů (cca 20 ks), které jsou vyráběné jako originály. Pokud nějaký produkt prodám, přepíšu ho na nově vyrobený. V této chvíli používám stejný SEO title a description, protože produkty se liší pouze barvou. Pokud se produkt prodá, změním fotky, a přepíšu název produktu, změním kód skladu a zase ho naskladním. URL produktu zústává stejná, kteoru měl prodaný produkt. Nevím, ale jestli je to správná cesta. Mám dopsat změnu barvy do SEO Title a Description aby nebyli u všech produktů tyto data stejné? Než tento produkt google zaindexuje, může se klidně prodat a google pak vyhledává jakoby staré data. Produkty nemažu a nevytvářím je jako nové, protože na ně odkazoval google index a v konzole mi to hlásí chyby procházení. Celkově nevím, jak tuto problematiku řešit a uvítám jakékoli rady.

    1. Zdravím. když nezměníte URL a jen nahradíte produkt velice podobným, vyhledávač pořád stránku bere jako stránku produktu, pouze se trochu změnila (velice málo, jak píšete). Pokud je o web domibaby, tak nabízíte například oboustranná hnízdečka. Jsou to různé produkty, každý má ale jiný vzor, mají přitom stejné meta popisky. U nich určitě odliště v meta description, o jakou variantu (barvu, vzor) jde. Pokud jde ještě o jiný příklad, můžete ho konkrétně popsat na https://vceliste.cz/nezavazna-konzultace/. Zkusíme vám na Včelišti poradit, abyste měl vše správně nastaveno.

  7. Ahoj,

    pred niekoľkými dňami som narazila na váš článok a musím povedať, že som bola prekvapená ako veľmi je detailný. Zatiaľ som na slovenskom a českom trhu nenašla konkrétnejší článok na tému meta descriptions. Takže super! 🙂

    Nakoľko sa však v článku veľmi nevenujete dĺžke meta popiskov, čo je podľa mňa celkom dôležitá téma, rada by som prispela našim novým článok, ktorý sme napísali na blogu Spotibo. Článok je tu https://blog.spotibo.com/meta-description/ a okrem iného v ňom venujeme celkom veľa priestoru dĺžke popiskov. Robili sme aj vlastný research. Verím, že to pre vás bude zaujímavý zdroj.

  8. Dobrý den,

    mám nově na starost web, který je v současné době při hledání klíčových slov oboru na prvních místech ve vyhledávání.

    Rád bych ale upravil strašlivý 😀 metapopis webu (aby lépe sloužil těm, kteří případně náš produkt hledají).

    Platí stále to, co píšete v článku? (vidím sice datum článku duben 2022, ale komentáře jsou z roku 2013, proto se ptám :-))
    ►„Google změny meta description nikterak nepenalizuje. Můžete jej tedy přepisovat či testovat a při změnách vaší nabídky nebo služeb jej můžete s klidným svědomím upravit.“◄

    Opravdu tedy stále nemá úprava meta popisu vliv na pozici ve vyhledávání? Nemůže se stát, že změnou (ač ve prospěch zákazníků) ztratíme pozici?

    Děkuji za odpověď,
    V. Kukurda

    1. Viktore, ano, stále to platí. Nemá to vliv na pozice, ale vhodným meta popiskem můžete nalákat k tomu, aby na vás bylo ve výsledcích vyhledávání kliknuto. Je ale potřeba dodat, že Google si meta popisek často dosazuje vlastní, a to z textu na stránce. Navíc vždy může zobrazit jiný v závislosti na dotazu. Každopádně změnou nic nezkazíte, obzvlášť pokud nyní meta popisek nedává smysl.

Napsat komentář

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Back To Top