Soutěže Na Facebooku

Soutěže na Facebooku – jak je (ne)realizovat a proč

Jedním ze způsobů, jak se svými fanoušky na Facebooku komunikovat a nabídnout jim něco extra, je pořádání soutěží. Pokud chcete načerpat tipy, jak soutěže koncipovat a čemu se při nich rozhodně vyhnout, jste na správném místě. Tento článek vám bude cenným průvodcem na cestě za poznáním fanouškovy duše.

Proč vlastně na Facebooku pořádat soutěže?

To je asi taková otázka jako „proč být na Facebooku a mít tam své fanoušky?“ nebo „proč se o své fanoušky starat?“. Na Facebooku máte stránku proto, že chcete s příznivci své značky komunikovat, a to nejen strohým odpovídáním na dotazy ohledně produktů. Na Facebook se lidé chodí bavit. A vy se musíte bavit s nimi. Jen tak se jim vryjete do podvědomí a už budou vaši.

Co je na soutěžích přitažlivé?

Někoho k soutěžení vede hravost, ale většina vašich fanoušků má ráda vaše produkty a ráda je získá výhodněji než obvykle – pokud do soutěže zařadíte svůj produkt nebo slevu na něj, která bude stát za to, spustí se na vaší stránce smršť, jakou jste dosud pravděpodobně nepoznali.

Všimli jste si informace, že se nabízená sleva musí stát za to? Nikoho nenadchne a nepřitáhne soutěž o 1% slevu, i když na věci, které se lidem líbí. Drtivá většina to pochopí jako výsměch. Taková nabídka nestojí za námahu a fanoušek už lituje času, který věnoval přečtení vašeho statusu o vyhlášení soutěže. V horším případě si pomyslí něco, co se na veřejný blog nehodí psát, a přestane vás sledovat.

Na druhou stranu však musíte myslet také na sebe. Nemůžete dát 90% slevu, protože by vás to při větší akci zruinovalo. A nasadili byste příliš vysokou laťku. Příště nabídnete soutěž o slevu na 50 %  a už budete za škrta! Vyberte zlatý střed, doporučujeme 20-50% slevu v závislosti na tom, kolik osob bude moci vyhrát. Pokud nakonec vylosujete či vyberete jednoho, nemusí se bát 50% slevy. Když soutěž koncipujete pro více výherců, nabídněte méně.

losovacka

Tipovačka, losovačka, vědomostní a kreativní soutěže aneb Soutěž není jen jedna

Pro své fanoušky můžete připravit hned několik typů soutěží, u nichž bude záležet na štěstí, na informacích, které najdou na vašem webu, na vědomostech (které budou mít svůj základ pravděpodobně v Google nebo na Seznamu) nebo na kreativních počinech. Tady jsou příklady některých z nich:

Tipovačka

„Tipněte si, kolik jsme za minulý měsíc prodali triček s potiskem lva! Ten, kdo se trefí nejblíž, jedno takové získá. V případě, že se vás trefí víc, vybereme toho nejrychlejšího, tak na nic nečekejte a pište své tipy do komentářů! Soutěž začíná PRÁVĚ TEĎ a končí 24. 9. 2015 v 8.00 hod.“

Losovačka

„Soutěžte s námi o své oblíbené produkty! Napište nám do 24. 9. 2015 do 8.00 hod. do komentáře ten, který se vám u nás nejvíc líbí. Ze všech účastníků vybereme jednoho, kterému jeho přání splníme. Zkuste s námi štěstí!“

Vědomostní soutěž

Pokud vyhlásíte soutěž například o skvělou konvičku na kávu, vymyslete otázku, která bude tematicky souviset. Třeba: „Pozor, soutěžíme o konvičku na kávu značky Blabla! Napište nám do komentáře, ve které zemi se začal poprvé pěstovat kávovník a kdy. První správná odpověď vyhrává! Soutěž začíná teď a končí 24. 9. 2015 v 8.00 hod. Milovníci kávy, nenechte si ujít šanci vyhrát takový skvost!“

kreativni

Kreativní soutěž

Tou nejtěžší soutěží z hlediska vyhodnocování je ta, do níž vaši fanoušci posílají své kresby, fotografie, videa, básničky, vtipy a mnohé další výtvory. Za jejich snahu jim musíte nabídnout cenu, která je bude 100% motivovat. Třeba: „Chcete potěšit svou drahou polovičku tímto nádherným šperkem? Pošlete nám fotku, na níž zachytíte sebe a ten nejbizarnější šperk, jaký vás napadne. Soutěž začíná PRÁVĚ TEĎ a končí 24. 9. 2015 v 8.00 hod. Příspěvky vyhodnotí poroto a ten nejšílenější počin odmění!“

Na co byste neměli zapomenout v textu k soutěži

V textu, kterým svou soutěž všem hravým představíte, nesmí chybět zásadní informace, a to:

  • že jde o soutěž
  • o co se hraje (co nejkonkrétněji, aby se nakonec nesprávná formulace neotočila proti vám)
  • datum a čas ukončení soutěže – pokud neodstartujete soutěž přidáním tohoto textu, tak samozřejmě i začátek
  • v čem soutěž spočívá a kam mají fanoušci reagovat – co mají poslat a kam (do komentářů, do zpráv, kam si zrovna budete přát)
  • kdy proběhne výběr nebo vylosování výherce nebo kdy jméno výherce oznámíte
  • povinné prohlášení o tom, že Facebook nemá se soutěží nic společného

Prohlášení se čas do času změní, v současnosti ale platí například tato formulace: „Soutěž není žádným způsobem provozována, sponzorována nebo spojena s Facebookem a Facebook za ni neručí. Informace poskytnuté v rámci soutěže poskytuje účastník pořadateli, nikoli Facebooku.“

like

 

Co můžete od fanoušků chtít a co ne

V pravidlech, která Facebook pro soutěže nastavuje, stojí také seznam činností, které po soutěžících nesmíte vyžadovat. Jde například o:

  • označování uživatelů na fotkách – nesmíte jako podmínku přimět soutěžícího, aby se označil na fotografii, na níž není zachycen
  • přidání příspěvku na zeď soutěžícího či jeho přátel – jako podmínku pro účast v soutěži nemůžete požadovat, aby soutěžící sdílel příspěvek o soutěži na svou zeď nebo na zeď přátel
  • sdílení soutěžního příspěvku v jiné podobě – nesmíte vyžadovat přidání konkrétního obrázku místo profilové a úvodní fotografie
  • nemůžete kontaktovat výherce zprávou – je totiž možní, že by ji mohl přehlédnout

Jak to tedy udělat?

  • můžete po účastníkovi soutěže chtít, aby přidal like nebo komentář k vašemu příspěvku o soutěži na vaší stránce
  • můžete chtít, aby dal like vaší stránce (aby se stal vaším fanouškem)
  • můžete požadovat, aby v rámci soutěže přidal do komentáře k příspěvku nebo na vaši zeď text nebo fotku, zkrátka příspěvek, kterým se zařadí do soutěže
  • můžete vyhlásit soutěž, v níž vyhraje příspěvek s nejvíce „lajky“ čili můžete chtít po soutěžících, aby dávali „lajky“ jednotlivým příspěvkům
  • výherce vyhlašujte na zdi a označte ho
  • můžete využít Facebook aplikace instalované přímo na vaši stránku

hlas-za-hlas

Co říká na soutěže na Facebooku legislativa?

Možná si říkáte, proč sem taháme zákony. Pravdou ale je, že je jich třeba, aby nedocházelo k nekalým činnostem, nebo aby se jim alespoň zamezovalo. Existují 3 základní druhy soutěží, které zákony definují, a to:

  • loterie
  • spotřebitelská loterie,
  • spotřebitelská soutěž.

O loterii se jedná v případě, že jednou z podmínek účasti v soutěži je zakoupení produktu nebo služby (z principu jde o vklad) a následně je výherce určen náhodně (losováním). Nemá přitom nejmenší šanci výsledek soutěže ovlivnit. Loterijní hra je poněkud náročná na uspořádání a zadruhé – a na to pamatujte – na její provozování musíte vlastnit loterijní licenci.

Spotřebitelská loterie stojí v půli cesty mezi loterií a spotřebitelskou soutěží. Aby se opravdu jednalo o spotřebitelskou loterii, musí o výhře rozhodovat losování a také si musíte zakoupit produkt či službu nebo se zúčastnit reklamní akce. Cenou ve spotřebitelských soutěžích nesmí být finanční obnos, hodnota výhry nemůže být větší než 20 000 Kč. A co víc – pořádání spotřebitelské loterie je nutné nahlásit příslušnému finančnímu úřadu.

Nejdoporučovanějším druhem soutěží na Facebooku i v online prostředí obecně je spotřebitelská soutěž. V té buď výherce není určen losováním nebo není podmínkou zakoupení produktu či služby, případně účast na reklamní akci.

A jak tedy poznat, do jaké kategorie patří soutěž, kterou se chystáte vyhlásit? Jednoduše. V praxi mohou nastat jen 4 případy:

1. Výhra je určena losem, účastník za vstup do losování platí nákupem. – loterie

2. Výhra je určena losem, účastník za vstup losování platí nákupem nebo se účastní reklamní akce. – spotřebitelská loterie

3. Výhra je určena losem, ale účastník se nemusí účastnit žádné akce nebo cokoli kupovat. – spotřebitelská soutěž

4. Výhra není určena losem, účastník musí nakoupit nebo se účastnit akce. – spotřebitelská soutěž

výhra

 

Stinné stránky soutěžení? Facebooková mafie

Až budete na Facebooku pořádat soutěž, dejte si pozor na tzv. facebookovou mafii, o níž se povědomí zatím rozšiřuje dost pomalu na to, jak „agresivní“ je. Facebookovou mafii tvoří zpravidla ženy na mateřské dovolené, ale může jít i o mládež, která ví, co a jak. „Mafiáni“ se stanou fanoušky stránek a skupin, které explicitně vyzývají k výměně „lajků“ v soutěžích, tedy hlas za hlas u konkrétních příspěvků. Dalším způsobem, jak „získat“ spoustu hlasů, je vytvářet falešné profily a z nich si „lajky“ udělovat. A když už jsme u toho – vytváření falešných profilů jde proti obecným pravidlům samotného Facebooku.

Jak ale rozeznat, zda jde o podvod, nebo zda má příspěvek do soutěže mezi lidmi opravdu takový úspěch? Už třeba jen podle toho, že má příspěvek nápadně víc hlasů než ostatní. U takových příspěvků pak stojí za to dát si tu práci a zjistit, jak vypadají profily těch, kteří pro příspěvek hlasovali. Je pravděpodobné, že uvidíte prázdné profily, profily s fotkami zvířátek a kytiček a v přátelích známé osobnosti, které odsouhlasí žádost o přátelství od kohokoli (například politici).

I taková situace, v níž vyhraje facebookový mafián/facebooková mafiánka, se dá ustát s grácií, stačí zapojit trochu fantazie a diplomacie. Vítěze soutěže máte, ale co když se rozhodnete ocenit ještě někoho dalšího (z důvodu, který uznáte za vhodný popsat)? Nikdo nemůže říct ani půl slova a o vás si budou fanoušci říkat, že jste formát. Pro příště pak stanovte složitější mechanismus soutěže, ideálně vybírejte vítěze sami. Mafiána zablokujte, klidně s prázdnými profily, kterými si pomáhal, jen je důkladně zkontrolujte, abyste se nespletli. Pro jistotu si udělejte jejich screen. A pokud se náhodou spletete, pamatujte, že jste možná naštvali jednoho mafiána, tedy jednoho falešného fanouška, což je mnohem lepší, než naštvat ty opravdové a (nejen v soutěžích) poctivé.

Správné cílení – aby soutěž byla úspěšná a přilákala ty pravé

Když už vymyslíte zábavnou soutěž o lákavou cenu a informace o ní vypustíte do éteru, měli byste z takové akce vytěžit maximum, tedy přilákat nové fanoušky. Vsaďte proto na cílenou reklamu, která je na Facebooku velmi efektivní, je-li vhodně nastavená. Snažte se oslovit ty, kteří nejsou s vaší stránkou ve spojení a jako podmínku soutěže jim dejte za úkol, aby se stali vašimi fanoušky. Potom teprve mohou soutěžit.

Vybírejte si při cílení uživatele nejen podle věku a bydliště, ale hlavně podle zájmů. Facebook umí dobře vytipovat své uživatele, kteří se zmiňují o konkrétních zájmech, třeba o golfu, kávě nebo divadelních dramatech. Více o cílení můžete vyčíst z našeho článku o placené propagaci.

Náš tip: pomocník, který vám usnadní vyhlášení soutěže

Abyste se vyhlašováním soutěže nezdržovali a zdlouhavě nevymýšleli postup, jak se k výherci dobrat, využijte skvělého pomocníka – Facebook Timeline Contest. Jde o aplikaci, která vám během několika vteřin vyhodnotí soutěž na základě vámi zadaných kritérií. Bude podle vašich požadavků vybírat vítěze z těch, kteří dali k příspěvku o soutěži like nebo komentář (nebo obojí), případně vybere toho účastníka, jehož příspěvek získal nejvíc „lajků“. V případě vědomostních soutěží zase vybere jednoho z těch, kteří odpověděli správně. A co je ještě skvělé – aplikace je k dispozici zcela zdarma.

Věnujte produkt, získejte přízeň

Tak ve zkratce zní princip soutěží a důvod, proč byste nějakou měli čas do času vyhlásit. Věnujte do soutěže oblíbený produkt, o který se budou vaši fanoušci ucházet, ukažte, že vám na nich záleží. A také získejte nové příznivce – díky cílené propagaci to není žádná věda. Není vyloučeno, že po soutěži vás takoví fanoušci zase opustí, pokud se jim ale vaše produkty zalíbí, jistě zůstanou a odmění se vám svou přízní. Není na co čekat, vyhlaste soutěž!

Petra Malá

Copywriterka a správkyně sociálních sítí Včeliště.cz, absolventka dvou oborů Technické univerzity v Liberci, básnířka. Vášnivá lyžařka, milovnice psů a času stráveného za volantem i za klávesnicí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *